21 des. Un consorci europeu amb participació de l’IEEC, Pangea, i Aeroports de Catalunya obté 4,9 milions per al projecte Eu-BEST
L’aeroport de Lleida-Alguaire és el lloc escollit per a la instal·lació del nou “European Bench for Engine and Stage Testing” (Eu-BEST). El projecte, que serà finançat amb 4,9 milions d’euros per la Unió Europea, el desenvoluparà un consorci d’empreses i institucions europees. L’empresa francesa EES – Clemessy, com a líder del consorci, treballarà conjuntament amb les entitats ubicades a Catalunya l’Institut d’Estudis Espacials, Pangea Aerospace i Aeroports de Catalunya. Juntament amb aquestes entitats, hi destaquen SpaceDreams, OHB Digital Connect GmbH i SUAS Aerospace Limited.
El projecte ha estat escollit per la Comissió Europea a través del seu programa de finançament Horizon Europe , dedicat a la recerca i la innovació. Eu-BEST ha estat l’únic projecte en aconseguir finançament per al desenvolupament d’infraestructures per a les necessitats del sector aeroespacial dins la convocatòria “Modern, flexible and efficient European test production and launch facilities”.
L’objectiu del projecte és crear una instal·lació de prova de motors de coets amb capacitats criogèniques, mòbil, interoperable i amb un disseny modular. Aquesta instal·lació, que se sumarà a la ja existent a Lleida- Alguaire, permetrà provar diferents tipus de motors en les diferents etapes del seu cicle de vida —qualificació, producció o reutilització— ampliant les capacitats fins als 500 kN. A més, el centre oferirà serveis de proves a diverses empreses del sector i permetrà l’ús de propel·lents líquids més sostenibles, gràcies a les seves capacitats criogèniques.
Aquest tipus d’instal·lació representa un canvi de paradigma per a la indústria aeroespacial, proporcionant una versatilitat sense precedents i ampliant les capacitats de proves de propulsió que actualment no estan cobertes a Europa, d’una manera més flexible i accessible. Es tracta d’un pas fonamental per facilitar l’accés a l’espai mitjançant la innovació i la reducció de costos que posicionarà Catalunya com un lloc de referència a Europa per a les empreses i institucions privades que busquen desenvolupar sistemes de propulsió sostenibles.